Text: Per Jameson Foto: Ronny Persson, Marcus Uggeldahl

Fartfylld helg i Funäsdalen

Per Jameson och Ronny Persson har tillsammans ”suttit i stol” i över 70 år och har varit medlemmar i RG nästan lika länge. De har alltid velat testa sina gränser, och den här gången blev det bilracing i Funäsdalen. Här berättar Per om en ovanligt lyckad helg i adrenalinets tecken.

Det är min sjätte vinter på isen i Funäsdalen, där ett gäng fartberoende, mest män, samlas varje vinter och kör isracing. Jag har kört med Audi TTS, toktrimmad Golf GTI och med familjebilen, en Skoda Superb 4×4. Den sista är absolut ingen sportbil utan en helt vanlig familjefraktare. Men med lite programmering som tar bort antisladd helt och ett set rallydubb blir den snälla dieselkombin en Dr Jekyll på isen.

I år följde Ronny Persson med och testade på hur det kan vara. Tyvärr hann inte den nya busbilen, en gammal Audi TT-långloppsracer, bli klar. Därför fick familjebilen ställa upp som stand-in.

De börjar flera månader i förväg att bygga upp isen genom att borra hål, pumpa upp vatten och ploga banan. Till slut är isen rejält tjock, men det behövs eftersom rallydubben gräver djupa spår.

– Det som förvånade mig mest var bromsningen. Man är ju van vid att det inte går att stanna på is, men med de här däcken biter det rejält. Sedan använder man inte bromsen på samma sätt som på väg utan mer för att kasta in bilen i sladd, som man sedan håller med motgas genom svängen, säger Ronny.

På isen kör man i tre olika klasser beroende på däck: standarddäck med vanliga dubb- eller friktionsdäck, specialdubb och vassaste klassen rallydubb med 400 sylvassa spikar i varje däck. Förklarligt nog är denna variant av däck inte tillåtna på vanlig väg, så det blir däckskifte när man kommer fram.

Vi åkte snabbaste klassen med rallydubb. Det kan verka lite konstigt på en familjebil, men fartskillnaden är stor mellan däcktyperna och snabbast är roligast. Vanliga prestandabilar, även fyrhjulsdrivna, Porsche och BMW är helt chanslösa mot Skodan ute på isen. I bilen sitter ett vanligt, men hemmabyggt, golvreglage med broms framåt och gas bakåt.

Körtekniken är så kallad Scandinavian flick, lite innan sväng svänger man tvärtom och bromsar till, då ställs bilen upp i sladd åt fel håll och kommer sedan i retur åt rätt håll lagom till svängen. Hemligheten är att hitta exakt rätt läge att göra ratt- och bromsmanövern så att man träffar kurvan precis rätt i farter väl över 100 km/h. Bilen kastas sedan fram och tillbaka sväng i sväng, och hjulen krafsar hela tiden mot isen i breda sladdar. Ronny, som är gammal skidåkare, hittade efter ett tag samma känsla som i slalom där man söker rakast möjliga linje.

– Trots att jag håller på med bilracing hela året så är helgen i Funäsdalen årets roligaste. Den håller tristessen borta under vintern, säger Erik Jirhall som driver Gentlemen Racing Club och arrangerar GRC ICE i Funäsdalen varje vinter.

Erik kör själv en BMW som ser ut som en vanlig shoppingbil men är trimmad till över 500 hästkrafter. Till vintern byggs den om till mindre bromsar så att han får på hjulen med rallydubb.

Körningen toppas av en tävling, där snabbast varv gäller. Tre klasser för de olika däcken och på banketten ropades undertecknad upp som tredje snabbaste bil bakom den vinnande rally Mitsubishi Evo:n och Eriks 500hk BMW, före flera rena tävlingsbilar och en hel del snabba prestandabilar i samma klass. Även Ronny krigade sig till en sjätte plats, så vi var mer än nöjda med tävlingen och familjebilen. Att det sedan är vackert med fjällen, sjön och gnistrande vit snö mot blå himmel ger en väldigt speciell naturupplevelse.

– Köra fort med bil är roligt och ännu roligare är att köra fort med sladd utan att vara rädd för att köra av vägen, avslutar Ronny.

Titta på ett YouTubeklipp från Funäsdalen 2020:

Läs mer om Per Jameson och Ronny Persson motoräventyr

Slaget på Tofta skjutfält från 2015
« Startsidan
« Startsidan