Olof Hammar är udda såtillvida att han är tetraplegiker. Det betyder att han har brutit nacken, blivit förlamad och tar sig fram i rullstol. Även bland tetraplegiker är han udda – inte för att han tar sig ton utan för att han faktiskt kan hålla den.
Med passion för musik och en utbildning i klassisk sång i bagaget kände sig Olof Hammar redo för att ta det avgörande klivet in i operans värld. När han sommaren 2004 lekte stövelkastning med vännerna hade han siktet inställt på Operahögskolan. Fast under leken ramlade han så illa att han bröt nacken och fick en permanent ryggmärgsskada. Så i stället skickades han in i en snurr av smärta, depression och medicinmissbruk. Och en mångårig, torftig tillvaro helt utan musik.
Det som fått honom tillbaka på banan är framförallt två betydelsefulla möten.
– Efter några år träffade jag, som tur var, en läkare som på allvar tog tag i min digra medicinkonsumtion och hjälpte mig att bli fri från den.
– Och en arbetsterapeut som jag träffade under en rehabperiod på Frykcenter i Torsby hjälpte mig att hitta lusten till musiken igen.
Med en skalle rensad från drogdimmor och en nyväckt tro på att han skulle kunna använda sin röst igen, har han steg för steg närmat sig det han strävade mot innan den ödesdigra sommarleken för 18 år sedan. I dag har han olika engagemang av Göteborgsoperan, och han sjunger i flera körer.
– Min röst har inte samma omfång, styrka och tonläge längre, säger han.
– Men det avgörande är att rösten gör det möjligt för mig att leva och delta i sammanhang där jag vill vara.
I de sammanhangen är han verkligen udda. Som tetraplegiker har han avsevärt sämre förutsättningar att sjunga, men uppenbarligen har han något som gör att han ändå platsar. Karisma, utstrålning, jävlar anamma?
En av körerna han sjunger i, Vassego och sitt, har till och med vänt på begreppen så att alla sitter. Några för att de inte kan annat och resten för att de förväntas göra det.
Den 19 maj intar han scenen på Hjultorget på Kistamässan med solosång, duett och allsång. Dessutom kommer han att prata om röstens betydelse och sin erfarenhet av hur sången har påverkat hans andning.
Kick:s medarbetare Yvonne Svensson har skrivit två artiklar om Olof Hammars kamp mot läkemedel och depression – läs dem här: