Text: Kent Revedal Foto: Kent Revedal

Vinresan del 2. Att förbereda för en Europaresa med bil när man sitter i rullstol.

Resor

I magasinet Kick 2024 kan man läsa Kent Revedals ”Vinresan”. I den här artikeln berättar Kent om hur han planerade den 500 mil långa bilresan genom Europa med tips och råd för att slippa de värsta strapatserna.

Bilen packad, nu broarna ner mot Europa.

För de av oss som sitter i rullstol är bilen kanske det näst viktigaste hjälpmedlet för att känna friheten. Jag kommer aldrig att glömma känslan att få hoppa in i sin egen bil och åka till rehabiliteringen istället för att vara hänvisad till mer eller mindre trevliga taxichaufförer. För att inte tala om all väntan. Skulle något oväntat uppstå, oavsett om det var en trevlig möjlighet eller något mindre roligt så fanns inte flexibiliteten där med med taxi/färdtjänst.

Det kan låta som ett stort steg mellan att ta sig till och från sin rehabilitering och att bila genom Europa. För de av oss som kör bil och gillar det är steget inte så stort som man kan tro. Jag har skrivit ett reportage om min resa från hösten 2023 (I magasinet Kick som man får i brevlådan om man blir medlem i RG se länk här ). Syftet med denna artikel är att hjälpa dig som också är intresserad av att bila att lite bättre kunna planera och vara tryggare inför resan.

Vill du se ett slott eller kanske en gammal medeltida stad?

Vart ska jag resa och vilken väg? Det beror så klart på vilket intresse man har. Är du intresserad av gamla städer? Ruiner och borgar? Vacker natur, mat, viner och kultur? Jag skulle rekommendera att du först funderar över hur mycket tid du har till ditt förfogande. Sedan är frågan hur många timmar om dagen du vill eller orkar sitta i bilen. Spelar det roll om du kör själv eller sitter bredvid? Om man turas om kan det vara lättare att ändra sittställning lite oftare för att undvika risken för trycksår. 

Om du utgår från Stockholm så har du ca 200 mil enkel resa ner till Paris eller Milano. Utgår man från södra delarna av Sverige så kommer man ner till Medelhavet med samma stäcka. Kanske är det något specifikt mål man vill till och då är man beredd att ha en del dagar som mest innebär transport. Även om du har ett huvudmål, titta utmed de olika resvägarna vad som kan finnas som väcker intresse. Kanske är det värt att ta en kortare dag och få tid att besöka en gammal stad, eller ett shoppingcenter? Jag använder ofta digitala kartor för att upptäcka sådant jag inte tidigare sett eller vetat om.

Många äldre städer har gott om kullersten.

Många av de intressanta städerna i Europa är äldre städer och ska man in i de äldre delarna får man vara beredd på att det i huvudsak är kullersten. Det är mer regel än undantag. Gillar man gamla städer/byggnader kan det vara värt det. Kanske ett Freewheel eller liknande ska med i packningen? Är det viktigt kan exempelvis streetview i Google maps ge dig en hint om hur det ser just där du vill åka.

Ska man ner till de västra delarna av Europa är det vanligaste att man åker genom Tyskland och då ofta antingen A1 eller A7 eller delar av dem. Dessa vägar är ganska kraftigt trafikerade. Många försöker planera in att ta sig igenom Tyskland på söndagar, då endast lastbilar med kylvaror får åka, alla andra lastbilar har förbud. En del väljer att åka nattetid genom Tyskland. 

Kanske ska man välja en mindre väg som är vackrare än motorvägarna?

Ska man ner mot Alperna, Italien eller längre österut är de östra delarna av Tyskland eller Polen de vanligaste vägarna. Det är dessutom mindre trafikerat än de västra vägarna. Om man ska välja en färja ner eller om man åker landvägen, då genom Danmark, beror lite på tycke och smak. Färjorna har blivit ganska dyra så det är billigare att köra ner över de två broarna. Åker man tur och retur är det värt att skaffa ett bropass för Öresundsbron. Det gör man enkelt på deras hemsida. När man gjort detta får man ringa till deras kundcenter och be de manuellt lägga till Stora Bältbron till sitt pass. Detta kopplas till ditt kreditkort och då behöver du inte stanna utan kan bara köra igenom. Supersmidigt.

En pittoresk by kan ligga bakom nästa kurva.

Hur gör man med hotell? 

En del vill vara spontana och välja hotell utmed resan, andra kanske vill boka i förväg. Erfarenheten är att ”anpassat rum” verkligen inte har några gemensamma nämnare. Om du har väldigt absoluta krav på vad som måste fungera för dig kan det vara idé att säkerställa det med hotellet innan du bokar. Jag har en 36” bred Panthera rullstol och det har fungerat på alla ställen jag bott på runt om i världen, men en 42” hade inte alltid gjort det. Vad gäller duschstolar/pallar är det oerhört olika. Jag skulle säga att om du inte enkelt kan flytta över till en smal och rund pall på tre ben bör du fundera på att ta med en egen. 

De vanligaste apparna för att boka hotell är hotels.com och booking.com. Google maps ger en bra överblick och är min personliga favorit när jag inte vet exakt var jag ska bo. Man kan välja att endast visa hotell med anpassade rum. Bäst pris får man nästan alltid genom att boka direkt på hotellets hemsida, men det är värt att jämföra.  

Att hitta en parkering upplevs lättare i många EU-länder likaså toaletter.

Parkeringar och toaletter

Jag upplever att det ofta finns fler anpassade parkeringar i andra länder än i Sverige. Alltid enkelt att hitta en bra parkering, oavsett om det är ett turistmål eller en vanlig gata i en stad. I Europa är det många toaletter som tillämpar Eurokey. Det är en nyckel som går till just de anpassade toaletterna. Den fungerar oavsett om du stannar vid en bensinstation utmed vägen eller en offentlig toalett inne i en stad. Detta gör att toaletterna ofta är mycket renare och fräschare än vanliga publika toaletter. Man kan skaffa nyckel på flera ställen, jag köpte min via https://www.eurokey.ch/en/index.html. Jag skrev till dem och frågade om det räckte med mitt parkeringstillstånd som bevis och det gjorde det. Tog bild på det och skickade in. Den kostar en slant men absolut värt att ha en med sig istället för att desperat leta efter någon ansvarig som kan låsa upp. Vill du inte köpa själv kanske du kan låna av någon som redan har en?

Vilka miljözoner finns dit du vill åka?

Miljözoner

Det skapas allt fler miljözoner i Europa. Nu är det inte enbart de större städerna som har det utan även allt fler mindre. Därför behöver du titta på din egen rutt för att se om det kommer påverka dig. Googla ”low emission zones” och det land du tänker åka till. I Tyskland har man ett generellt undantag om man har ett parkeringstillstånd, men i flera andra länder måste du skaffa en miljödekal som talar om vilken utsläppsgrupp din bil tillhör. Dessa zoner övervakas ofta med kamera så risken är att du får hem böter om du inte har rätt dekaler. Tänk därför på att ha ditt parkeringstillstånd liggande framme hela tiden, även när du kör. Miljödekalerna går ofta att beställa online och i Sverige kan man köpa dem på Dekra (även om det är dyrare än att beställa dem direkt från det land man behöver ha dem till).

Det finns ofta regler om reflexvästar, varningstrianglar eller larmpuckar som man ska ha. Inom ett par år kommer dessa att vara lag i hela EU så kolla upp vad som gäller i de länder du ska åka till. Enklast är att titta igenom M Sverige, som ofta uppdaterar sin sida med gällande regler.

Vad döljer sig runt nästa krök? Se till att ha en bra försäkring när du ger dig ut på din resa.

Försäkring

Kolla upp vad som gäller med just din försäkring. Jag skulle tro att de flesta av oss har bärgningshjälp i vår försäkring, men den gäller oftast inte utomlands. Det är vanligt att man kan teckna en extra försäkring från sitt bolag för sin planerade resa.

Hjälpmedel

Åker man genom Tyskland och tar Autobahn får man räkna med att hamna i köer – Stau. Det är ofrånkomligt och det kan i västa fall vara timmar man sitter i köer. Jag RIKar mig och jag har valt att ha katetrar och urinpåsar som jag kan nå via förarplatsen. Skulle det hända att jag måste kissa kan jag plocka fram kateter och en påse medan jag sitter på plats. Det ger också en trygghet. Jag skulle också råda att se till att ha dricka i bilen, speciellt på sommaren så man inte blir uttorkad om man fastnar i köerna.

Att ha katetrar och urinpåsar som jag kan nå via förarplatsen, ger trygghet.

Vad gäller rullstol kan det vara bra att ta med lite reservdelar. Fundera på vad som behövs för just dig. Mitt tips är extra länkhjul, innerslangar och ett verktygskit. Ta den en sväng till hjälpmedelscentralen innan för en genomgång. Sist men inte minst – silvertejp – det mesta går att fixa med silvertejp. 

Oftast när jag åker utomlands har jag valt att ha Marathon plus däck, som klarar en hel del. Aldrig fått punktering med dem. Att vakna upp en söndagmorgon i ett katolskt land med ett punkterat däck, då är det inte lätt att få hjälp att laga det. Nästan allt är stängt. Hände mig i Milano för ett tiotal år sedan.

Väl förberedd har man minimerat riskerna för att få sin semester eller äventyrsresa förstörd. Det finns en hel värld att upptäcka och för en del av oss kan bilen vara det sätt som möjliggör dessa upptäckter. God tur!

Faktaruta:

Vad behöver man packa med sig?

Utöver dina personliga saker och hjälpmedel kan du se detta som en enkel packlista för resan:

  • Medicin och hjälpmedel som räcker några dagar längre än du tänkt vara borta.
  • Försäkringskassans blåa kort, kan beställas på deras hemsida.
  • Fordonets registreringsbevis
  • Blinkande larmpuck. Kommer snart vara krav i Europa.
Dagen når sitt slut, resan likaså. Drömmar och minnen kommer att bestå.

Läs Kent Revedals Vinresa del 1:

« Startsidan
« Startsidan