Det var en gång ett land och en stad vars mål var att bli världens mest tillgängliga huvudstad för personer med funktionsnedsättningar till år 2010. Det gällde utemiljön, och begreppet ”enkelt avhjälpta hinder” har stötts och blötts (goggla om ni inte vet vad det är). Under några år blev det faktiskt bättre, men sedan gick det utför. Alla vi som sitter i rullstol sedan decennier tillbaka märker försämringarna då vi lämnar hemmets trygga vrå och beger oss ut.
Nog om det. Den här texten ska handla om den fysiska tillgängligheten (eller snararare otillgängligheten) i vården och rätten till en tillgänglig och jämlik vård enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Inom loppet av två månader har Kickan varit i kontakt med vården för tre olika åkommor. Vid varje kontakt har det brustit – otillgänglig fysisk miljö eller särbehandling och icke jämlik vård. Här beskrivs en av de tre kontakterna med vården.
Kickan har blivit förkyld flera gånger under de senaste 18 månaderna. Enligt riktlinjerna, på grund av covid-19, ska man stanna hemma från jobbet vid minsta tecken på förkylning och sedan vara hemma i ytterligare två dagar efter att man frisknat till. Man bör även ta covidtest.
En morgon vaknar Kickan och är förkyld igen för sjunde gången, men den här gången blir hon allt sjukare för varje dag som går. Hon är snorig, täppt i näsan och hes, har halsont och sjukdomskänsla i kroppen, tappar rösten och är mycket trött och orkeslös. Sedan försvinner smak och lukt. Svaret på covidtestet är negativt. Det slår lock i höger öra, och Kickan misstänker att det har blivit en bakteriell infektion, på väg mot öroninflammation. Örat är en svag punkt eftersom hon har kroniskt hål på trumhinnan och har haft otaliga öroninflammationer sedan barndomen.
På natten vaknar Kickan av att det rosslar och piper i bröstet; slemmet är svårt att hosta upp. Resten av natten sover hon dåligt och är rädd. Orostankarna avlöser varandra: ”Tänk om det är covid-19 i alla fall? Eller lunginflammation?” Dödsångesten tar över och håller henne i ett fast grepp.
På morgonen beslutar hon sig för att kontakta vårdcentralen. Det visar sig att de har bytt ägare och gjort om systemet – tyvärr till det sämre. Förut har det gått att ringa sin husläkare på telefontiden och lämna meddelande, och läkaren har ringt tillbaka redan samma dag. En mycket tillgänglig vård som fungerat utmärkt i många år.
Men att nu få kontakt med läkare är lika svårt som att ta sig in i en ointaglig borg med vallgrav, vaktad av en drake och en armé av krigare.
Vårdcentralens hemsida hänvisar till ett telefonnummer som Kickan ringer. En elektronisk röst svarar. Efter att Kickan har knappat in sina personuppgifter meddelar rösten ungefärlig tid då en sjuksköterska ska ringa tillbaka.
Det dröjer flera timmar efter utlovad tid innan sjuksköterskan ringer. Kickan beskriver sjukdomssymtomen och att hon har en ryggmärgsskada som gör att andning samt bålmusklaturen är nedsatt och att den kroniska smärtan blir mycket värre när det är infektion i kroppen. Poängterar att hon är högriskpatient och skör.
– Om du inte är bättre i morgon, ring oss klockan 8.00. För vi kan ha fått återbud till en tid på infektionsmottagningen; den är fullbokad just nu. Men förresten, du sa att du är rullstolsbunden? säger sjuksköterskan.
– Rullstolsburen, svarar Kickan blixtsnabbt.
– Infektionsmottagningen är nere i källaren och dit går ingen hiss. Det är en trappa ner, informerar sjuksköterskan.
– Men hur kan ni lägga en mottagning i en källare som det inte går att komma till för oss med rörelsehinder? Det är INTE tillgänglig vård.
– Vi har inget val, snäser sjuksköterskan surt och föreslår att om det finns en ledig återbudstid nästa dag kan Kickan vänta utomhus utanför entrén så kommer en läkare ut och lyssnar på lungorna, tittar i örat och tar infektionsprov.
– Jag kan inte stå ute i kyla och blåst. Jag är ju sjuk! svarar Kickan och tror knappt att det hon hört är sant.
Kickan tänker att det är absurt och anmälningsbart till IVO, Inspektionen för vård och omsorg. Och draken skyddar troget sin härskare bakom borgens tjocka och skyddande murar. Behövs det ett särskilt lösenord eller mutor för att få kontakt? Den välkända frasen ”Man måste vara frisk för att orka vara sjuk” är sorgligt nog så sann. Kickans funderingar avbryts tvärt av sjuksköterskan sista råd:
– Du kan ladda ner en app och boka en doktor som kan komma på hembesök. Jag kan inte boka det härifrån. Men förresten, den doktorn är också sjuk nu.