Text: Peter Anderson-Pope Foto: Privat och Red Bull Instagram

Lopp som ger ryggmärgsskadehopp

Energidrycken Red Bull ger dig vingar, och deras lopp Wings for Life World Run ger pengar till forskning för att hitta en kur mot skadad ryggmärg. Den 9 maj sprang tusentals människor loppet världen över, och RG Aktiv Rehabilitering deltog med ett lag med drygt 20 deltagare.

Syftet med välgörenhetsloppet Wings for Life är att samla in pengar till forskning som har inriktning på att läka skadad ryggmärg. Anmälningsavgiften på 20 euro sägs oavkortat gå till det ändamålet.

Klockan 13.00 den 9 maj startade människor över hela världen årets Wings for Life World Run. Fram till 2018 startade den svenska grenen av loppet i Kalmar och gick över Ölandsbron. I år och förra året samlades man inte på ett ställe och sprang utan deltagarna kunde springa nästan var som helst, av smittohänsyn.

– Dessutom blev det till slut ohållbart för Red Bull att årligen arrangera lopp i 35 länder, säger Niclas Rodhborn som är ambassadör för Wings for Life.

– Så nu är loppet ett applopp, utom på nio ställen i världen.

I samband med registreringen för loppet laddar man ner en app som mäter deltagarens hastighet i loppet. Dessutom innehåller appen en virtuell mållinje som startar 30 minuter efter löparna och som sakta men säkert jagar i fatt dem. När en löpare väl blir upphunnen är loppet över för den personen.

Susanne Jonsson Snäckvik

Det var drygt 20 deltagare som sprang eller rullade i RG:s lag. En av dem är Susanne Jonsson Snäckvik som bor i lappländska Tärnaby – svensk alpin skidåknings Mecka. Under älgjakten för fem år sedan bröt hon ryggen i en fallolycka.

– Jag ramlade från ett älgtorn och landade på ryggen, säger hon.

– Min skada är inkomplett så jag kan gå lite.

Huvudsakligen använder hon dock rullstol för att ta sig fram i tillvaron. Och kanske i synnerhet när det handlar om att hålla sig undan en jagande virtuell mållinje.

– Jag var med i Wings for Life World Run 2019, och då hann jag drygt fem kilometer innan mållinjen kom i fatt mig.

– Man har på sig hörlurar och får reda på hur fort mållinjen närmar sig. Det är ganska stressande men jätteroligt, säger hon och skrattar.

Hon tränar inte så mycket till vardags. Under stora delar av året lockar varken underlag eller temperatur i Tärnaby till promenader eller annan träning utomhus.

– Vägarna är inte riktigt rullbara, så det blir inte alls njutbart. Däremot brukade jag simma regelbundet i simhallen i Storuman. Men nu är den nedlagd.

Innan hon skadade sig gillade hon att träna. Bland annat sprang hon Tjejmilen åtta gånger. 2019 körde hon Tjejmilen i rullstol för första gången.

– Syrran har också gjort nio Tjejmilen – så nu kan vi fira tiojubileum tillsammans.

Hennes målsättning före Wings for Life World Run 2021 är att komma längre än för två år sedan.

– Ja det måste jag sikta på – vägarna är ju snöfria även om snön ligger meterhög här uppe.

Så, kom du längre än 2019 Susanne?

– Javisst! säger Susanne Jonsson Snäckvik och strålar.

Hon är överlycklig över att ha kommit hela 23 meter längre, över att överträffat sig själv. Visserligen inte med mycket, men ändå.

– Och det var fantastiskt väder!

Thomas Fogdö

När 1990-talets svenska slalomstjärna Thomas Fogdö skadade sig under ett träningsåk i Åre 1995 blev hans ryggmärgsskada en av Sveriges mest kända. Han körde Wings for Life World Run redan när loppet gick på Ölandsbron.

– Jag är Formel 1-nörd så jag tyckte att det var häftigt att Red Bull hade tagit det här initiativet för att stödja ryggmärgsskadeforskning, säger han.

Nu bor han i Uppsala, och det är där ska han köra årets lopp, i RG:s lag.

– Jag försöker lägga tid på att hålla mig i form, men det skulle naturligtvis kunna vara bättre.

Han tycker inte att det blir så mycket tid och ork över till träning när vardagsgöromålen tagit sitt.

– Det längsta jag har kört under ett Wings for Life World Run är 17 kilometer, men det kommer jag nog inte att klara i år, säger han före loppet.

– Jag tror att Uppsala är lite för backigt för det. Fast har man tur med mycket medvind så…

Hur gick det med backarna och medvinden, Thomas?

– Jo tack, det gick bra. Nytt personbästa – jag körde 18 och en halv kilometer, säger han.

– Fast jag betalade ett pris för det. Axeln som jag hade fått en vaccinspruta i ett par dagar tidigare började göra jätteont.

– Men mina döttrar var med, som tur var, och sporrade mig på sina cyklar.

– Och jag gillar verkligen den här formen med appen. Även om man rullar ensam så får man en känsla av gemenskap genom att man kan följa sina lagkamrater i appen.

Andreas Rellfelt

För drygt ett år sedan föll Andreas Rellfelt ner från ett träd och skadade ryggmärgen. Han är arborist och arbetade med beskärning när olyckan var framme. Sedan en tid är han tillbaka på jobbet.

– Jag är kvar i samma företag men arbetar med administrativa uppgifter nu. Fast jag har fortfarande nytta av min utbildning, säger han.

Någon i hans familj hörde talas om Wings for Life förra året när han fortfarande låg på sjukhuset.

– Så familjen och kompisar sprang och gick apploppet då.

Nu känner han sig beredd att själv utmana topografin i Lund genom att köra Wings for Life World Run, i RG:s lag.

– Jag var med på RG:s virtuella kurs i höstas, och den var bra med tanke på formerna.

– Fast jag kan tänka mig att en fysisk kurs är annorlunda och ännu mer givande.

I Lund är det skön försommarvärme så de yttre förutsättningarna för hans debut är goda.

– Ja, om det inte vore för alla backar och all kullersten, säger han.

Han är dessutom osäker på sin form och har egentligen ingen aning om vad som är rimligt att vänta sig att han ska klara.

– Jag tycker att det har varit svårt att komma i gång med regelbunden träning.

– Utbudet här är inte jättestort. Mycket är stängt.

I brist på formtoppning har han ägnat tid åt att studera topografiska kartor över Lund för att åtminstone kunna undvika backar och kullersten i möjligaste mån.

– Det känns som att det är ovanligt mycket av båda delar i den här stan!

Fast han har ändå en plan och hoppas att den ska ha tagit honom längre än fem kilometer när den virtuella mållinjen slutligen slår till.

Så hur gick det Andreas? Fungerade planen?

– Jo, faktiskt mycket över förväntan, säger Andreas Rellfelt förtjust.

– Jag hann 12,5 kilometer innan jag blev upphunnen. Det tog ungefär 1 timme och 20 minuter. Jag har aldrig rullat så långt och så länge förut.

Flera RG:are på startlinjen:

Glädjen över att prestera bättre än vad man tror sig kunna är en fantastisk belöning och boost. Och det är precis just det som aktiv rehabilitering handlar om. Kan man hoppas på att Ferrari startar loppet Wheels for Life nästa år och donerar överskottet till RG Aktiv Rehabilitering?

Fler röster från sociala medier:

Aron Andersson, årets vinnare, herrar.

Årets vinnare var ingen mindre än Aron Andersson som har ett förflutet från RG Aktiv Rehabiliterings barnläger på 90-talet.

Så här säger han på sin Facebook-sida om sin insats i loppet:

– Fy fasiken vad jag fick slita idag, men till slut gick det ändå! På den digitala startlinjen stod det 184 000 personer och jag visste att det skulle bli riktigt tufft att ta hem det idag. Drog upp ett bra tempo i början och var tidigt i ledningen för att sen få en svacka och halka ner ordentligt i placeringarna. Jag trodde det var kört. Trodde aldrig att det skulle gå.

– På något sätt hittade jag ändå kraft när jag trodde att jag var helt tom. Sakta sakta började jag ta mig tillbaka till täten och efter att ha kört 60km började jag inse att det fanns en liten chans. Jag tryckte gasen i botten och tog slut på den sista gnutta av energi som jag hade kvar. Efter 66,85 kilometer var det till slut klart. Jag lyckades! Jag körde längst av alla i världen! Vilken jäkla grej alltså tusen tusen tack för all er support! Det betyder så mycket! Att loppet dessutom samlar in pengar till ryggmärgsskadeforskningen är ju en fantastisk bonus! 

– Nu sitter vi i bilen hem och jag är helt förstörd I kroppen men är samtidigt såååå nöjd, Godnatt!

Aron Andersson slår till igen.

Fler bilder runt om världen publicerade på Red Bulls Instagram:

« Startsidan
« Startsidan